zondag 1 december 2013

Nee

Nee tegen racisme.
Nee tegen geweld.
Nee tegen pesten.

Nee tegen cyberpesten.
Nee tegen subtweeten.

Hoe? Nee tegen subtweeten?! Wat is dat nu weer voor zever?
Ik ben nochtans voorstander van heel wat dingen die op/via Twitter gebeuren: hashtagspelletjes, twunches, mensen met elkaar in contact brengen, Follow Friday, enzovoort. Wat is nu een fundamenteel verschil tussen subtweeten en alle zaken die ik net heb opgesomd? Subtweeten is niet bedoeld om leuk te zijn. Zo simpel is het.

"Ik hoop dat die slet door iedereen ontvolgd wordt. Haar verdiende loon."

 
Voor de leken onder ons: een subtweet is een tweet waarbij je het over iemand hebt, zonder deze persoon (of zijn/haar twitternaam) expliciet te vermelden. Aan die persoon om dat maar te lezen als hij/zij je volgt. Dat kan uiteraard speels bedoeld zijn, vrienden onder elkaar kunnen zo wat steekjes uitdelen. Maar de essentie van het subtweeten is veel minder aangenaam: je hebt het in het openbaar over iemand, zonder je rechtstreeks tot die persoon te wenden. Je hebt al wel eens meegemaakt dat iemand achter je rug zit te praten en daarbij veelbetekenend naar jou kijkt. Zoiets dus.


In feite schreeuw je van de daken dat je persoon x een **** vindt. Meestal kunnen volgers die jou een beetje kennen die x wel vanzelf invullen. Je bent te laf om die persoon rechtstreeks aan te spreken, dus doe je het maar stiekem. En dan ben je nog eens te laf om die persoon in de ogen te kijken, dus doe je het maar op het internet. Het getuigt van weinig klasse, weinig volwassenheid en weinig karakter. Durf dan eens te zeggen dat je tegen twunches, hashtagspelletjes en dergelijke bent, maar dat je subtweeten helemaal niet erg vindt.

Conclusie: subtweeten zet niet alleen aan tot ruzie, onduidelijkheid en infantiel gedrag, maar ook tot regelrecht cyberpesten. Sorry, maar je bent nog altijd in een met duizenden mensen gevulde ruimte iemand zwart aan het maken. Ik vind dat ook een vorm van cyberpesten en ik schaam mij niet om hier de moraalridder uit te hangen. Twintigers en dertigers zouden veel beter moeten weten. Als laatste wil ik nog meegeven dat ik mensen spontaan ontvolg als zij subtweeten, hoe goed ik ook met hen bevriend ben. Ik wil het niet weten, ik wil het niet zien, ik wil het niet lezen.

Subtweets verdienen geen publiek.


Tae-Yoon / Twezus

1 opmerking:

  1. Toevoeging: je kunt ook positief subtweeten. Bijvoorbeeld een compliment geven over het werk van iemand die zelf niet op Twitter zit. Zodat de mond-tot-mondreclame haar werk kan doen. Een vorm van persoonlijke aanbeveling.

    BeantwoordenVerwijderen