vrijdag 7 februari 2014

Recept: madeleines

Vandaag gaan we een beetje Jeroen Meus spelen. Het volgende recept is echt niet moeilijk en binnen de 30 minuten klaar, inclusief het bakken. Ideaal voor bij de koffie, maar voor de collega's van het mannelijke geslacht ook interessant voor hun lief. Ik heb er geen, dus daarom maak ik mijzelf maar blij (lees: dik). Het enige struikelblok is nog het siliconen bakmatje met madeleinevorm. Uiteraard: kopen.

Goed, de benodigdheden:

- 150 gram boter (oh, jawel)

- 3 eieren
- 110 gram suiker

- 10 gram vanillesuiker
- 150 gram bloem
- 2 theelepels bakpoeder
- snuifje zout (ja, dat ook)

- kaneel (naar smaak en goesting)

Optioneel: 2 eetlepels honing of 2 eetlepels ingekookte koffie (voor de liefhebbers). In feite kan je bij dit recept zowat alles toevoegen.

Bereiding:

  1. Smelt de boter in de microgolfoven tot ze vloeibaar is. Meng intussen de eieren met de suiker met een klopper. Verwarm de oven voor 190° C.
  2. Voeg de boter toe aan het mengsel. Doe hetzelfde met de bloem.
  3. Ik voeg het bakpoeder puur op zicht toe, voor jullie is het misschien verstandiger om 2 afgestreken theelepels als eenheid te gebruiken. Strooi wat zout bij het beslag en meng alles goed door elkaar.
  4. 'Afkruiding': een goede eetlepel kaneel en de extra smaakmaker. Ik ben een speciaal gevalleke en doe daar ook nootmuskaat bij. Op zich klinkt dat zeer wansmakelijk, maar de mensen die het geprobeerd hebben zijn nog nooit komen klagen!
  5. Doe het beslag in een spuitzak. De gemakkelijkste manier om die te vullen is deze in een maatbeker te steken en het uiteinde van de zak over de rand te krullen. Zo heb je beide handen vrij en sta je halverwege niet voor choco.
  6. Normaal is het niet nodig, maar ik vet de vormpjes eerst nog in met wat bakboter. Waarschijnlijk omdat ik een angsthaas ben. Vul de vormpjes voor 2/3 met het beslag. Neem het matje vast en laat het een paar keer tegen het tafeloppervlak klotsen. Zo vermijd je luchtbellen en kan het zich egaal verspreiden.
  7. Afbaktijd: 13 à 14 minuten. Ik draai ze nog eens om in hun vorm tijdens het afkoelen.
  8. Geniet ervan.
  9. Ga naar de fitness, dikzak.
Als je vragen of problemen (i.v.m. het recept) hebt, dan mag je me gerust contacteren.
Ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele brandwonden of voedselvergiftigingen vanwege mogelijke onkunde. Maar ik geloof wel in jullie, hoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten